Verdeling/tenaamstelling onroerende zaken (na echtscheiding)
Verbintenissen zoals een hypotheek gaat u vaak samen met uw partner aan. Vaak is de verdeling van het bezit in huwelijkse- of partnervoorwaarden vastgelegd. Soms ook niet. Als uw huwelijk of relatie strandt, moet de verdeling en/of tenaamstelling van gezamenlijk bezit en/of gebruik van uw vastgoed geregeld worden. Daar komt een hoop bij kijken. Zoals wanneer uw huis een overwaarde of restschuld achterlaat, als beide partners in de woning willen blijven of het vastgoed willen blijven gebruiken.
Om een oplossing te vinden waar u beiden tevreden mee bent, kan een deskundige ‘buitenstaander’ u helpen en dit proces in goede banen leiden. Wij vinden en regelen graag deze oplossing met en voor u.
Veelgestelde vragen verdeling onroerende zaken
Voor de verdeling van onroerend goed gelden bijna dezelfde formaliteiten als voor de aankoop van onroerend goed, al is een verdelingsakte wel meer werk voor een notaris. Net als bij de aankoop van uw woning wordt ook hiervoor een notariële akte opgemaakt. Daarbij controleert de notaris volgens bepaalde voorschriften de eigendomsrechten van beide partijen en beschrijft in de akte aan wie de woning wordt toebedeeld. De akte wordt na de ondertekening ingeschreven bij het kadaster.
Zolang er niet tot het verdelen van de woning wordt overgegaan, blijven beide partijen aansprakelijk voor de aflossing van de hypotheek. Dit geldt ook als één van beiden niet meer in de woning woonachtig is. Dat betekent ook dat de gevolgen van waardeverandering gewoon doorlopen.
Als u voor de overname van de woning ook een nieuwe hypotheekakte nodig hebt, moet u naar de notaris. Het is niet noodzakelijk dat uw ex-partner hierbij aanwezig is. Deze kan namelijk een volmacht geven aan één van onze medewerkers om de akte te tekenen. U hoeft bij ons dus niet samen aan tafel te zitten als u dat niet wilt.